Over Stichting Postfilter
Stichting Postfilter is een initiatief van het Nederlandse bedrijfsleven, dat bestaat uit
Postfilter en het Nationaal Overledenenregister. Via deze registers kunnen consumenten
vastleggen welke geadresseerde reclamepost ze niet meer willen ontvangen. Bedrijven en
maatschappelijke organisaties zijn in Nederland verplicht hun registraties te
respecteren.
Ondersteund door Stichting Reclame Code
Regels rondom het versturen van geadresseerde reclamepost zijn in de Code Postfilter
vastgelegd. Stichting Reclame Code ziet erop toe dat ze worden nageleefd. Consumenten
die na registratie bij Postfilter of het Nationaal Overledenenregister toch nog
ongewenste post ontvangen, raden we aan om in eerste instantie contact met de afzender
op te nemen. Reageert deze niet binnen 4 weken of zijn consumenten ontevreden over de
afhandeling? Dan kunnen ze een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
Goed omgaan met gegevens
Wie bij Stichting Postfilter is aangesloten, kan onze registers gebruiken om
verzendbestanden te ontdubbelen of opschonen. Onze gegevens mogen alleen worden gebruikt
om post aan het adres van consumenten tegen te gaan, en nooit om hen berichten te
sturen.
Stichting Postfilter is een initiatief van het Nederlandse bedrijfsleven, dat bestaat uit Postfilter en het Nationaal Overledenenregister. Via deze registers kunnen consumenten vastleggen welke geadresseerde reclamepost ze niet meer willen ontvangen. Bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn in Nederland verplicht hun registraties te respecteren.
Ondersteund door Stichting Reclame Code
Regels rondom het versturen van geadresseerde reclamepost zijn in de Code Postfilter
vastgelegd. Stichting Reclame Code ziet erop toe dat ze worden nageleefd. Consumenten
die na registratie bij Postfilter of het Nationaal Overledenenregister toch nog
ongewenste post ontvangen, raden we aan om in eerste instantie contact met de afzender
op te nemen. Reageert deze niet binnen 4 weken of zijn consumenten ontevreden over de
afhandeling? Dan kunnen ze een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
Goed omgaan met gegevens
Wie bij Stichting Postfilter is aangesloten, kan onze registers gebruiken om
verzendbestanden te ontdubbelen of opschonen. Onze gegevens mogen alleen worden gebruikt
om post aan het adres van consumenten tegen te gaan, en nooit om hen berichten te
sturen.
Sectorbrede steun
De Stichting Postfilter is in 2009 opgericht als zelfreguleringsinitiatief, en wordt beheerd door verschillende branche- en belangenorganisaties en bedrijven:
Weet wanneer u moet stoppen met verzenden
Klantrelatie: uitzondering op de regel
Is er een klantrelatie?
Consumenten die producten van uw bedrijf kopen, diensten van uw onderneming afnemen of aan uw organisatie doneren, gaan een klantrelatie met u aan. Als u hierbij adresgegevens van ze ontvangt en duidelijk aangeeft dat u deze mogelijk gebruikt om direct mails te sturen, gelden er vanaf dat moment andere regels voor het verzenden van geadresseerde reclamepost.
Omdat deze consumenten bewust een relatie met u zijn aangegaan, mag u ze ook na een Postfilter-registratie geadresseerde reclamepost blijven sturen. Er zijn echter wel steeds meer organisaties die ervoor kiezen om een Postfilter-registratie ook in het geval van een klantrelatie te respecteren.
Recht van bezwaar
Willen consumenten waarmee u een klantrelatie heeft geen geadresseerde reclamepost meer van u ontvangen? Dan moeten zij dat officieel per brief of e-mail direct bij u aangeven via het recht van bezwaar (ook wel ‘recht van verzet’ genoemd). Wij bieden hiervoor een standaardformulier aan op postfilter.nl.
Zorg er wel voor dat u altijd het Nationaal Overledenenregister raadpleegt voordat u geadresseerde reclamepost verstuurt. Bij een overlijden moet deze post namelijk in alle gevallen worden gestopt. Ook als er sprake was van een klantrelatie.
Reageer binnen 4 weken op klachten
Als ontvangers van uw geadresseerde reclamepost hierover een klacht indienen bij uw organisatie, heeft u 4 weken om er inhoudelijk op te reageren. Antwoordt u niet binnen deze termijn of is de consument ontevreden over de manier waarop u de situatie afhandelt? Dan heeft deze het recht om naar de Reclame Code Commissie te stappen.