Veel gestelde vragen
Bedrijven en organisaties die in Nederland ongevraagde geadresseerde reclamepost versturen, zijn verplicht om het meest recente Postfilter-register te gebruiken. Met onze bestanden kunt u uw verzendlijsten ontdubbelen. Zo weet u zeker dat u de wensen van consumenten respecteert op het gebied van geadresseerde reclamepost.
Goed om te weten: als u een klantrelatie met de ontvanger heeft, gelden er andere regels.
Het gebruik van onze registers is gratis voor leden van aangesloten branche- en belangenorganisaties, op dit moment: Thuiswinkel.org, Goede Doelen Nederland, DDMA, KVGO en de Mediafederatie. Niet-leden betalen een jaarlijks bedrag om toegang tot onze gegevens te krijgen. De tarieven voor 2023 zijn:
Postfilter | € 1.939 excl. btw per jaar |
Het Nationaal Overledenenregister | € 1.662 excl. btw per jaar |
- Thuiswinkel.org: Branchevereniging voor bedrijven met producten en/of diensten op afstand
- Goede Doelen Nederland: Brancheorganisatie van goede doelen
- DDMA: Branchevereniging voor dialoogmarketing
- PostNL: Postbedrijven
- KVGO: Belangenorganisatie voor de grafimedia-branche
- Mediafederatie: Brancheorganisaties voor mediabedrijven en uitgeverijen
De Postfiltertoets is een toets van het gebruik van het Postfilterregister door licentiehouders van Postfilter. De Postfiltertoets beoordeelt de naleving van de verplichtingen voor gebruikers, zoals die in de Code Postfilter, de Postfilter Licentie en toepasselijke Algemene Voorwaarden van Postfilter staan.
De Postfiltertoets is verplicht voor alle actieve geregistreerde gebruikers van het Postfilterregister. U bent een gebruiker wanneer u licentiehouder bent bij Stichting Postfilter en het Postfilterregister zelf raadpleegt. Maakt uw organisatie gebruik van een verwerker voor het versturen van reclamepost, dan is dat bedrijf de gebruiker en moet deze de toets doen.
Als u alleen gebruik maakt van het Nationaal Overledenenregister hoeft u de Postfiltertoets niet te doen. Dit is omdat het Nationaal Overledenenregister geen gegevens van levende mensen bevat. Daarvoor gelden andere privacyregels.
Bedrijven of organisaties die alleen reclamepost aan hun eigen klanten sturen (er is een klantrelatie), hoeven hiervoor het Postfilterregister niet te raadplegen. Als zij het Postfilterregister inderdaad niet raadplegen, hoeven zij de Postfiltertoets niet te doen.
De kosten voor het meedoen aan de Postfiltertoets zijn in 2023 € 350 ex BTW per toets. Met dat bedrag is de toets kostendekkend. U ontvangt een factuur voor deze kosten. In het najaar van 2023 wordt bepaald op welke wijze gebruikers de Postfiltertoets vanaf 2024 moeten doorlopen.
Vooralsnog zijn de resultaten van de Postfiltertoets voor het kalenderjaar 2023 geldig.
Alle actieve gebruikers van het Postfilterregister ontvangen bericht over de Postfiltertoets na hun aanmelding. Dan wordt ook uitgelegd hoe de toetsing in zijn werk gaat. De afname van de Postfiltertoets gebeurt door een externe partij, in 2023 door bureau Rixtx.
